کد مطلب:317025 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:239

کلام امام صادق در مورد حضرت عباس
پیشوای ششم شیعیان حضرت امام جعفر صادق علیه السلام پس از گذشت حدود صد صال از واقعه ی كربلا، درباره ی حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام فرموده است: «عموی ما عباس بن علی علیه السلام دارای بصیرتی عمیق و بینشی نافذ در دین بوده و ایمانی محكم و استوار داشت. وی همراه برادرش اباعبدالله علیه السلام در راه دین خدا جهاد نمود، مصیبت ها دید و نیكو از امتحان برآمد و سرانجام در راه خدا به شهادت رسید [1] .



[ صفحه 84]



نیز حضرت صادق علیه السلام در زیارت نامه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، حضرت عباس علیه السلام را عبدی صالح و مطیع خدا، رسول خدا صلی الله علیه و آله، امیرمؤمنان علیه السلام، امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام می داند.

زیارت نامه ی حضرت عباس علیه السلام از زبان مبارك امام صادق علیه السلام به صورت كوتاه و مختصر در بخش پایانی كتاب خواهد آمد. علاوه بر این زیارت نامه ی دیگری در مورد حضرت عباس علیه السلام وجود دارد كه منسوب به حضرت بقیة الله الاعظم صاحب عصر و زمان حضرت مهدی موعود علیه السلام می باشد. در بخشی از این زیارت نامه ی مقدس آمده است كه؛ سلام بر عباس فرزند امیرمومنان علی ابن ابی طالب علیه السلام كه جانش را در راه مواسات با برادرش تقدیم نموده، دنیایش را در راه تحصیل آخرت صرف كرد و جانش را برای حفاظت از برادرش قربانی ساخت. وی نگهبان سپاه و خیام حرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام بود و سعی فراوان كرد تا آب را به لب تشنگان برساند. دو دستش در راه جهاد فی سبیل الله قطع شد....


[1] عمدة الطالب، نفس المهموم، ص 176 به نقل از زندگاني حضرت ابوالفضل عليه السلام، صادقي اردستاني، ص 136.